Oilers daglige leder Kjetil Bøe til høyre sammen med markedsjef Børge Moi Nilsen til venstre

Mer enn bare ishockey

Stavanger Oilers er blitt en underholdningsmaskin som treffer mål både på og utenfor isen.

22. januar 2016

Knappe seksten år etter klubben ble stiftet, er hockey-feberen høyere enn noen gang i Stavanger. Mye takket være eventyrlige sportslige resultater fra Stavanger Ishockeyklubb, som for de aller fleste er bedre kjent under merkevaren Oilers. Fem ganger norgesmester, to ganger seriemester. Vinner av IIHF Continental Cup i 2014, og representant for Norge i den nystartede Champions Hockey League samme år.

140.000 billetter

Bragdene på banen har fått hjemmepublikumet til å trykke klubben til sitt bryst. I gjennomsnitt satt 4000 personer på tribunene hver eneste hjemmekamp i 2015. Tilsammen solgte klubben nærmere 140.000 billetter.

- Folk i Stavanger har nok vært sulteforet på ishockey over lengre tid. Nå har de fått et lag som vinner på en underholdende måte, og som spiller kamper i en toppmoderne ishall med gjennomtenkte løsninger, sier markedssjef Børge Moi Nilsen i Oilers.

Høy trivsel i ny hall

Klubben fikk et enormt økonomisk løft etter byggingen av den 16800 kvadratmeter store DNB Arena, som sto ferdig i 2012. Den romslige flerbrukshallen spiller nå en sentral rolle i driften av klubben. Anlegget har kapasitet til 4250 tilskuere, restaurant med 164 sitteplasser, 36 VIP-losjer, syv garderober, tre barer, butikk, en rekke kiosker og et 2400 kvadratmeter stort mingleområde for publikum.

- Hallen gir oss muligheter til å tilrettelegge for gode publikumsopplevelser som gjør at de kommer tilbake igjen og igjen. Tiden da publikum hutret og frøs på kampene er for lengst forbi, sier daglig leder Kjetil Bøe.

 

- Fiber er livsnerven

Det er Ikke bare på isen at farten er høy. Den regionale Altibox-leverandøren Lyse Fiber leverer fiberlinjene inn til anlegget. Det gir kapasitet nok til at de besøkende kan surfe trådløst under arrangementene, og gir stabiliteten som trengs til billettsalg og betaling. DNB Arena er nemlig helt kontantfritt, og alt kjøp foregår med sesongkort, betalingskortet ArenaCash eller bankkort.

- Fiberen er blitt en livsnerve for oss. Vi hadde ikke klart oss uten, sier Bøe.

Spenstig Gaselle

Fra å være en klubb med tre ansatte som måtte passe på pølsevannet selv, har Oilers nå 150 personer i sving hver kampdag. Klubben har 50 navn på den faste lønningslista – derav 16 i staben. På noen få år har sponsorbudsjettet økt fra 10 til 49 millioner kroner. Mens de besøkende i snitt la igjen 12 kroner i kiosken for noen år siden, er beløpet nå vokst til hundrelappen. Omsetningen i 2015 endte på omlag 100 millioner kroner. Til sammenligning omsatte ishockeyklubben Storhamar for 10 millioner kroner samme år. Resultatene sendte Oilers rett på Dagens Næringslivs liste over Gasellelbedrifter. Gasellene er bedrifter som kan vise til god og rask økonomisk vekst, og som har tydelige vekstmål.

Venter aha-besøk

Klubben har også en betydelig aktivitet utenom Oilers-kampene. Rundt halvparten av de 50 kommersielle arrangementene handlet om helt andre ting enn ishockey. Disney On Ice, landskamp med de norske håndballjentene, stand-up-show og konserter a la Deep Purple. I mai skal a-ha spille to konserter. Anlegget blir også brukt til trening av flere av ungdomslagene.

- DNB Arena skal være et kulturhus for alle. Det er bygd på en så smart måte at vi kan ha en stor konsert den ene dagen, og ishockey-kamp dagen etterpå, sier Bøe.

Showet før og under kampene spiller en viktig rolle i ishockeysporten. Derfor arrangerer Oilers jevnlig kamper med ulike tema for å underholde. «Hockey on heels» spesielt tilpasset kvinnelige publikummere og «bamsebonanza» der hundrevis av bamser kastes ut når hjemmelaget scorer første mål. Her et klipp fra det spektakulære lysshowet under «Lyse-kampen».

Trenger din bedrift fiberbredbånd?

Sjekk om vi har fiber der din bedrift er.