La skyen gi bedre flyt i hverdagen

Hvor greit ville det ikke vært om bedriften din enkelt la til rette for å booke både møter og møterom, samhandle om dokumenter, og finne frem til filer og maler laget av andre, på samme plattform?

19. juni 2017

Det er fortsatt altfor mange som bruker mye tid på å lete etter dokumenter på forskjellige systemer, kalle inn til møter med kolleger som alltid er på farten – og kort sagt kanskje burde endre måten de jobber på.

Skytjenester øker – med god grunn

Takket være skyen kan dagens ansatte delta i interne og eksterne møter fra skrivebordet, hjemmekontoret, hytta eller utlandet. De kan dele dokumenter og samhandle på Skype eller skybaserte videoløsninger, uten å legge beslag på knappe ressurser som møte- og videorom. Dette reduserer også de ansattes reisevirksomhet og bedriftens kostnader, samtidig som de kan treffes oftere.

Skyen gjør også budsjetteringen mer forutsigbar – i stedet for å eie ulike typer programvare og IT-tjenester produsert og driftet på egne servere betaler man bare for det man bruker. Da er det ikke rart at bruken av skytjenester øker dramatisk her i landet. Ifølge Tieto har allerede to av tre bedrifter kommet seg opp i skyen.

For å komme i gang skal det heller ikke mye til. Innføring og bruk av skytjenester kan være veldig intuitivt og enkelt for de ansatte, men husk at hvis noen tviholder på gamle måter å gjøre ting på kan det være smart med litt kursing, råd og tips.

Sjekk at alt er klart

Hvis din bedrift er en av dem som har tatt steget kan det være lurt å ta en liten sjekk på at alt er på plass – og det enkleste er å bare spørre. Lagrer de ansatte fortsatt «sine» firmapresentasjoner lokalt på PC-en? Da blir det vanskelig for de andre å finne dem, hente inspirasjon og slippe å finne opp kruttet på nytt. Hvor lang tid tar det vanligvis å komme i gang med neste videomøte? Fungerer deling av presentasjoner og dokumenter, og får alle til å bruke systemene?

Når dere får gode svar på disse spørsmålene betyr det at dere får god valuta for investeringen i skyen – og hvis dere fortsatt er i tenkeboksen kan de hjelpe dere med å finne ut hvordan dere skal gå frem.

Ikke undervurder jobben med å forankre overgangen heller. Få alle med på laget, slik at investeringen ikke bare blir noe som er «kjekt å ha», men hvor dere bare ender med å bruke en brøkdel av mulighetene. For det er vel litt smart å investere et par timer og få flere hundre tilbake? Fem minutter her og fem minutter der blir jo til slutt en del tid.

Tenk også på oppetid; det er nemlig både dyrt og ergerlig når nettet faller ned midt på arbeidsdagen.

Poenget er en god brukeropplevelse

I tillegg til gode rutiner er det også noen tekniske ting som må på plass, hvis du vil ha mest mulig utbytte fra skyen. Ta gjerne en statussjekk på virksomhetens kablede og trådløse nettverk. Tunge filer, virtuelle maskiner, streaming og live-overvåkning krever stor båndbredde, og eldre utstyr kan ofte utgjøre en flaskehals som ødelegger for brukeropplevelsen og effektiviteten.

I tillegg er det nødvendig med en god tilkobling til omverdenen – ellers blir det jo vanskelig å få kontakt med selve skyen. Da er fiber den soleklart beste løsningen, som gir maks fart og kapasitet både inn og ut av huset. Tenk også på oppetid; det er nemlig både dyrt og ergerlig når nettet faller ned midt på arbeidsdagen.

Alt i alt har skyen mye godt for seg, og vi i Altibox trår gjerne til hvis dere trenger litt hjelp, gode råd og smarte tips. Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat!

Bedrift_Aktuelt_Skylagring

Sjekk om bedriften din kan få fiberbredbånd.

KLIKK HER  ›