Tv-opplevelse fra Altibox mot strømmen

Et knapt år etter lanseringen har allerede mer enn halvparten av tv-kundene tatt i bruk eller bestilt den nyeste underholdningsopplevelsen fra Altibox.

1. oktober 2018

Sommeren 2017 lanserte Altibox en ny underholdningsopplevelse som innfrir tv-kundenes krav om fritt kanalvalg, strømmetjenester og tilgang til innhold når som helst, hvor som helst og på både små og store skjermer.

Responsen fra kundene har ikke latt vente på seg. Et drøyt år etter lanseringen har Altibox allerede solgt sin nye underholdningsopplevelse til over femti prosent av tv-kundene.

- Det er gledelig å konstatere at halvparten av tv-kundene våre allerede har takket ja til en moderne strømmeopplevelse fra Altibox som samler ulike typer underholdning og gir nytt liv til det tradisjonelle tv-innholdet. Vi er fornøyde med den gode salgstakten, og tar sikte på å holde oppe det friske tempoet, sier administrerende direktør Thomas Skjelbred i Altibox.

I tillegg til at vi har en jevn økning av nye kunder, ser vi at tidligere tv-kunder kommer tilbake til oss igjen. Til tross for tøffe tider i tv-bransjen klarer Altibox å holde stø kurs motstrøms

Tv-kundene kommer tilbake
Den nye underholdningsopplevelsen har blitt godt mottatt blant kundene. Altibox sine kundetilfredshetsmålinger viser økning på 10-15 prosent på viktige drivere i kundenes tilfredshet med den nye løsningen.
- Kundene setter spesielt pris på hvordan de gode programmene som allerede er sendt på tv- kanalene blir gjort tilgjengelige for dem. De kan strømme dette lineære innholdet på samme måte som de gjør med filmer, serier og egne opptak. Alt er samlet på ett og samme sted for å dem gi en mest mulig friksjonsfri og sømløs underholdningsopplevelse, sier Skjelbred.

Altibox-partnerskapet merker også andre effekter som økt inntjening per kunde og redusert kundefrafall (churn) etter lanseringen.
- I tillegg til at vi har en jevn økning av nye kunder, ser vi at tidligere tv-kunder kommer tilbake til oss igjen. Til tross for tøffe tider i tv-bransjen klarer Altibox å holde stø kurs motstrøms, sier Skjelbred.

Altibox størst på strømming
Trafikken hos Altibox som blir generert av strømming av tidsforskjøvet innhold fra tv-kanaler, programarkiver og filmkiosken er nå større enn trafikken som blir generert av andre store videostrømmetjenester som Netflix, Youtube og Facebook.
- Det betyr at det nå er Altibox selv som er den aller største strømmeaktøren i hjemmene til kundene våre, samtidig som vi også leverer bredbåndsinfrastrukturen som lar kundene se innholdet med høyeste kvalitet på skjermene de ønsker, sier Skjelbred.

Sommeren 2017 fikk Altibox-kundene også mulighet til å sette sammen sine egne kanal- og underholdningspakker. Kundene var raske med å ta i bruk den økte valgfriheten.
- Friheten til å velge eget innhold betyr mye for veldig mange. Statistikkene våre viser at dette har blåst liv i flere av nisjekanalene, som har en svært høy verdi for enkelte kunder. For oss er enhver kunde en viktig kunde, og derfor jobber vi systematisk for å få på plass enda flere valgfrie kanaler og mer innhold som har interesse for mindre brukergrupper, sier Skjelbred.