Hopp til hovedinnholdet

Titusener kan miste internett på jobb

5. mai 2020

Er du en av de som tenker at internettet er kommet for å bli?

I Norge får titusenvis av bedrifter fremdeles internett gjennom gamle kobberledninger. Det betyr vanligvis at de har en ADSL-linje som gir en høyere nedlastingshastighet enn opplastingshastighet. Problemet er at disse kobberlinjene har lav kapasitet og ikke er optimale for moderne bedrifter som trenger raskt nett. Telenor prioriterer heller ikke lenger å reparere disse gamle linjene hvis feil skulle oppstå, og det planlegges en fullstendig nedstenging av kobbernettet.

Nettkrise

Internett er i dag like selvsagt som strøm og innlagt vann, og en morgen Trude Kaspersen i Riksheim Fisk i Henningsvær kom på kontoret oppdaget hun at de ikke lenger var på nett.

– Det var helt krise. Jeg ble helt satt ut. Jeg fikk rett og slett ikke gjort noen ting på jobben, sier kontorsjefen hos Riksheim Fisk på Sauøya ved Henningsvær. Hun antar at hun må ha oversett et brev fra Telenor hvor de fortalte at de kom til å stenge kobbernettet.

I mellomtiden jobbet hun hjemmefra, der hadde hun fremdeles nettilgang, men så begynte hun å tenke. Hva skulle de gjøre? Skreisesongen var ikke langt unna og Riksheim Fisk skulle satse stort.

Etter kort tid kontaktet Trude Lofotkraft Bredbånd i Svolvær.

– Nå etter at folk fikk høre at det gamle kobbernettet skal stenges har vi fått henvendelser hver uke fra bedrifter som innser at de må sikre seg et godt nett, forteller Trine Husjord, salgs- og markedssjef i Lofotkraft Bredbånd.

Gjennom partnerskapet med Altibox tilbyr Lofotkraft Bredbånd fiberteknologi som gir bedrifter solide, innovative og pålitelig tjenester.

– Mange små- og mellomstore bedrifter har ikke egne IT-folk, sier Husjord. – Det er først når internettet forsvinner, eller kapasiteten er for dårlig, bedriftene oppdager at det er helt krise.

Fibersuksess i Henningsvær

På rekordfart kom det lynraskt fiberbredbånd til fiskebruket på Sauøya. De har montert en helt ny automatisk produksjonslinje for skrei som er koblet på nett via fiberkabelen fra Lofotkraft Bredbånd og Altibox.

– Vi er helt avhengig av stabilt internett, både her på kontoret og nede i produksjonen, forteller Trude Kaspersen. – Alt jeg gjør med lønn, timelister og regnskap er koblet til et skybasert regnskapssystem. Også banken er knyttet til regnskapssystemet.

– Vi rakk heldigvis å få fiber og systemet opp å gå før skreien kom, smiler Trude Kaspersen.

I mars 2020 kom en ny krise til Lofoten - og resten av verden.

– Vi fikk en del utfordringer med ansatte som måtte i korona-karantene før de kunne jobbe, forteller Trude. Samtidig stoppet salget av både ferskfisk og saltfisk, og det blir vanskelig å få tørrfisken ut i markedet fremover.

.... men fiberen funka!!!

bb-emblem

Norske bedrifter med Altibox-bredbånd er de mest fornøyde

Norges mest tilfredse bredbåndskunder har Altibox. Den siste EPSI-undersøkelsen gir nok en gang topp-plassering i kategorien bredbånd bedrift.

Les mer