Historien

Norgesmester i fiber

Altibox har over 500.000 abonnenter og 1,2 millioner nordmenn som bruker bredbåndstjenestene våre. Med fiber bygger Altibox morgendagens motorvei for kommunikasjon, og ingen andre kan måle seg med oss når det kommer til fart og kapasitet.

Tidenes vekst i 2017

Altibox var først ute med fiberbredbånd til privatmarkedet i Norge, og i 2002 satte vi oss et mål om å ha 28.000 fiberkunder innen 2017. Målet ble kraftig slått; i 2017 passerte vi 500.000 oppkoblede kunder. Nye Altibox TV (se under) sammen med en solid og stabil nykundevekst i partnerskapet for bredbånd har gjort 2017 til året med høyest organisk kundevekst i Altibox-historien. Hvert 11. minutt ble en ny Altibox-kunde koblet opp, og ved årsskiftet hadde dermed 47.348 nye husstander fått fiber.

Ifølge det uavhengige analysebyrået EPSI har vi de åtte siste årene hatt de mest fornøyde og lojale kundene innen både digital-tv og bredbånd.

I 2012 utropte organisasjonen Fiber-to-the-home Europe Altibox til Europas beste fiberoperatør. Vi satset riktig i 2002, og har siden da holdt oss til prinsippet om at alle våre kunder skal ha sin egen fiberkabel helt inn i veggen. Dette for at kundene til skal være helt sikre på at de har mer enn nok båndbredde til å dekke både dagens og morgendagens behov.

Gode produkter og lokal tilstedeværelse

Tre kriterier har vært avgjørende for at vi har lykkes med vår fibersatsing: Å bygge infrastruktur, å kunne håndtere et stort kundevolum og å utvikle kvalitetsprodukter innenfor telekommunikasjon. Våre lokale tilbydere, mange av dem kraftselskaper, har flere tiårs erfaring med å bygge infrastruktur og har solide rutiner for håndtering av store kundemasser. Det gjør at vi har en sterk lokal tilstedeværelse mange steder i Norge. .

Standard opp- og nedlastingshastighet var 4 megabit per sekund (Mbps) i 2004. I 2018 tilbyr vi 1000/1000 Mpbs, mens et flertall velger standardhastighetene 500/500 og 300/300 Mbps.

Allerede i 2005 lanserte vi filmleie på dekoderen vår, og to år senere ga vi kundene hjemmesentral med innebygget trådløs ruter. I 2008 kunne du spole tilbake og ta opp programmer med vår PVR-dekoder, og vår unike og komplette fotballpakke bidro til å revolusjonere de fotballfrelste sin TV-hverdag i 2009. I 2011 var vi den første i Norge til å lansere en pakke med de mest kjære lineære TV-kanaler på smarttelefon,nettbrett og datamaskin via Altibox TV Overalt. I 2014 var de fleste TV-kanalene i appen – med mulighet til å spole tre timer tilbake når du logger på. Samme år kom også muligheten til å leie film via appen, overalt i Norge. Året etter fikk kundene også muligheten til å kjøpe og laste ned filmene på mobil og nettbrett.

I 2017 lanserte vi Nye Altibox TV, som straks ble en gedigen salgssuksess. De første åtte månedene fikk TV-plattformen 100.000 nye kunder - en blanding av nye kunder, eksisterende kunder med gammel TV-løsning og kunder som bare har hatt bredbånd fra Altibox tidligere. I tillegg forteller kundene at TV-en på stueveggen har fått nytt liv igjen, og at de tar med seg innholdet sitt når de er på farten. TV-løsningen har også medført diverse lanseringer av ulike nye innholds- og strømmetjenester.

Samfunnsbyggeren

I tillegg til å levere framtidsrettede TV-, IP-telefoni- og internettprodukter over fiberkabelen, setter Altibox også betydelige spor i samfunnet. Vi spiller en viktig rolle i utviklingen av velferdsteknologien som skal hjelpe eldre og mennesker med spesielle behov til å bo hjemme lengre. Altibox og våre leverandører sponser et bredt utvalg av organisasjoner og aktiviteter som utvikler morgendagens norske talenter.