Hvor raskt er ditt internett fra Altibox?
Mange forhold hjemme i huset bestemmer hastigheten på internett, spesielt hvis du har trådløst nett. Sjekk hva som kan påvirke hastigheten og hva du kan gjøre selv.
Typiske grunner til at det går treigt
- Du bruker trådløs tilkobling og ikke nettverkskabel fram til enheten din
- Du har ikke satt hjemmesentralen i bromodus (Google Nest og Google Wifi)
- Det er flere enheter i huset som deler på internett
- Det er vegger, murer, etasjeskillere, møbler og/eller gjenstander som står mellom hjemmesentralen (senderen) og din trådløse enhet (mottakeren)
- Du er tilkoblet 2,4 GHz-nett, mens 5 GHz ville vært raskere
- Du har hastighet over 100/100 Mbps men bruker gamle Cat5 nettverkskabler
- Din trådløs ruter (ikke hjemmesentralen fra Altibox) er gammel og demper hastighet og signal
Bedre dekning med Nest Wifi
Sliter du med det trådløse nettet i deler av hjemmet? Kombinasjonen av lynrask kablet Altibox-fiber og den brukervennlige teknologien fra Google Nest Wifi-ruteren gir godt trådløst nett i hele boligen. Du kan enkelt sette det opp selv.
Dette kan du selv gjøre for å øke hastigheten
- Re-start hjemmesentral, datamaskiner og andre enheter som bruker internett.
- Hvis hjemmesentralen er plassert slik at signalet blir svakt, kan ekstrautstyr gi deg bedre dekning i hele huset. Vi anbefaler Google Nest Wifi som kan gi bra signal i alle rom og på alle enheter takket være et smart wifi-system. Google Nest Wifi-ruterne fungerer sammen med Altibox sitt fiberbredbånd for å gi deg raskt og stabilt trådløst nett der du trenger det mest.
- Test hvilket av 2,4 GHz og 5 GHz-nettene som er raskest
- Sjekk om du har en gammel hjemmesentral, teknisk utstyr går ut på dato og må byttes etter noen år.
- Bytt gamle og slitte datakabler med nye. Kat5-kabler kan gi utfordringer med å gi høyere hastighet over 100/100, så her anbefaler vi å bruke Kat5e- eller Kat6-kabler.
- Bruk nytt datautstyr (Wifi-ruter, mobil, nettbrett etc.) med teknologi som kan utnytte den høye båndbredden fra Altibox.
- Laster du ned mye data samtidig, som for eksempel oppdateringer på mobil og pc, streamet TV, film og musikk? Da senkes hastigheten for hver enkelt bruker.
- Oppgrader til en raskere linje.
Greit å vite om hastighet
Du abonnerer på en gitt hastighet, og i utgangspunktet skal denne hastigheten være fullt ut tilgjengelig for deg så lenge du bruker en fysisk nettverkskabel fra hjemmesentralen din. Hastigheten er oppgitt som opp- og nedlastingshastighet, eksempelvis 500/500 betyr 500 megabits per sekund (Mbps) nedlasting- og 500 Mpbs opplastingshastighet.
Imidlertid kan tilgjengelig kapasitet for internett-trafikk bli påvirket av forskjellige forhold, herunder tekniske kontrollmekanismer samt eventuelle andre tidskritiske tjenester du abonnerer på fra oss – herunder Altibox Telefoni og Altibox TV. Trafikk for disse tjenestene vil bli prioritert foran internett-trafikk.
Merk at din opplevde hastighet også vil bli påvirket av om din internettrafikk foregår utenfor vårt nettverk, og av om du benytter deg av trådløst nettverk.
For å måle hastigheten som leveres inn i boligen din, anbefaler vi deg å koble en PC direkte til hjemmesentralen og teste hastigheten.