personvernprinsippene

Personvernprinsippene til Altibox

Altibox følger de grunnleggende prinsippene for personopplysningsvern som følger av EUs forordning om personvern, GDPR. Les mer om prinsippene her.

 

Lovlig, rettferdig og gjennomsiktig

Behandlingen av personopplysninger skal være rettslig begrunnet, og den utføres i respekt for kunden sine interesser og rimelige forventninger. Behandlingen skal være forståelig for kunden og ikke foregå på skjulte eller manipulerende måter. Dette er det rettslige grunnlaget for Altibox:

  1. Det skal foreligge aktivt samtykke fra kunden
  2. Behandlingen av konkrete personopplysninger skal være nødvendig for å levere tv/internett.

 

Formålsbegrensning

Ethvert formål med behandling av personopplysninger skal identifiseres og beskrives slik at alle berørte har samme forståelse av hva personopplysningene skal brukes til. Formålet skal være legitimt, det vil si at det både har et rettslig grunnlag og er i samsvar med øvrige etiske og rettslige samfunnsnormer. Personopplysninger kan ikke gjenbrukes til formål som er uforenelig med det opprinnelige formålet.

 

Dataminimering

Altibox skal begrense mengden innsamlede personopplysninger til det som er nødvendig for å realisere formålet med innsamlingen. Dersom personopplysninger ikke er nødvendige for å oppnå formålet, skal man heller ikke samle dem inn.

 

Riktighet

Personopplysninger som behandles, skal være korrekte, og skal om nødvendig oppdateres. Dette betyr at den behandlingsansvarlige må sørge for å straks slette eller rette personopplysninger som er uriktige ut i fra de formålene de er samlet inn for.

 

Lagringsbegrensning

Prinsippet om lagringsbegrensning innebærer at personopplysninger skal slettes eller anonymiseres når de ikke lenger er nødvendige for formålet de ble innhentet for.

 

Integritet, konfidensialitet og tilgjengelighet

Personopplysninger skal behandles slik at opplysningenes integritet, konfidensialitet og tilgjengelighet beskyttes. Dette betyr at den behandlingsansvarlige må sørge for å iverksette tiltak mot utilsiktet og ulovlig ødeleggelse, tap og endringer av personopplysninger.

 

Ansvarlighet

Altibox står ansvarlig for å opptre i samsvar med reglene for behandling av personopplysninger. Det er ikke nok å bare ha ansvar – man må vise at man tar ansvar. Det betyr at Altibox må kunne dokumentere at vi har gjennomført tiltak for å etterleve personvernforordningen. Altibox skal være proaktiv og etablere alle nødvendige organisatoriske og tekniske tiltak for å sikre at regelverket etterleves til enhver tid.

Personvernerklæringen til Altibox

Innledning

Din Altibox-leverandør tar personvern på alvor og behandler personopplysninger i samsvar med personvernlovgivningen.

Vi skal ikke behandle personopplysninger med mindre vi har et lovlig grunnlag for det. Med behandling menes enhver operasjon eller rekke av operasjoner som gjøres med personopplysninger, enten automatisert eller ikke, f.eks. innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, bruk, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring)

Behandlingen av personopplysninger er i Norge hovedsakelig regulert i personopplysningsloven, men en rekke andre lovverk som blant annet ekomloven, markedsføringsloven, bokføringsloven og regnskapsloven gir også retningslinjer for hvordan slik informasjon skal behandles.

Denne personvernerklæringen gir utfyllende opplysninger om hvilke personopplysninger som samles inn, hvordan opplysningene samles inn, hva de brukes til, hvilke rettigheter du har dersom personopplysninger om deg er registrert hos oss, samt hva vi gjør for å beskytte personopplysningene.

 

Kontaktinformasjon og kjøpshistorikk

Når du ønsker å inngå en avtale med oss, må vi registrere nødvendig informasjon for å levere våre produkter og tjenester til deg.

Kontaktinformasjon er normalt navn, fødselsdato, bostedsadresse, epostadresse og telefonnummer. Vi lagrer informasjon om hvilke tjenester og produkter du har kjøpt hos oss. Denne informasjonen samler vi inn ved å registrere kjøpene du gjør hos oss.

Slik informasjon behandler vi for å kunne oppfylle vår avtale med deg, administrere ditt kundeforhold, levere og fakturere produkter og tjenester korrekt. Dersom betingelsene for ditt produkt eller kundeforholdet endres, trenger vi informasjonen for å kunne varsle deg i forkant av endringen i henhold til vilkårene. Vi benytter også denne informasjonen for å oppfylle våre rettslige forpliktelser, som hvitvaskingsloven og bokføringsloven.

Kredittinformasjon

Din avtale med Altibox forutsetter at du er i stand til å betale for tjenestene du bestiller. Noen tjenester innebærer et kredittelement, og vi har da et saklig behov for å innhente kredittvurdering. Dersom det foretas kredittsjekk, vil du få tilsendt gjenpart med innholdet av kredittsjekken.

Vi lagrer kontonummeret som innbetalingen på din faktura kommer fra, etter at vi har mottatt betaling fra samme kontonummer tre ganger på rad. Vi lagrer kontonummer for å kunne utbetale/tilbakebetale eventuelle beløp.

Informasjon fra dine samtaler med oss

Vi lagrer opplysninger gitt via din kommunikasjon med oss, som når du kontakter kundeservice eller har annen dialog med oss. Dette er for eksempel informasjon om den dialogen vi har med deg om din bruk av våre tjenester, e-poster du sender oss og problemer du rapporterer inn. Vi lagrer denne informasjonen for å kunne gi deg best mulig service når du kontakter oss ved at vi kjenner historikken i ditt kundeforhold. I tillegg kan vi tilpasse informasjon vi sender deg ut fra hvilke spørsmål du har stilt vår kundeservice: For eksempel for å gi deg tips om selvbetjeningsløsninger eller enklere måter å betale faktura på.

Preferanser og tilpasning av kundekommunikasjon

Vi lagrer informasjon som du selv oppgir om hvilke produkter og tjenester du er interessert i. Derfor lagrer vi hvilke produkter og tjenester du kjøper av oss. Formålet med å behandle denne informasjonen, er å være relevante i kommunikasjonen med deg for at du skal få mest mulig ut av kundeforholdet ditt med oss. Som en del av vår kundepleie sender vi deg markedsføring om tilsvarende varer og tjenester som du har hos oss.

Vi tilpasser vår kundekommunikasjon gjennom at vi bruker informasjon registrert for å sikre at du ikke får markedsføring av produkter som ikke er relevante for deg. Vi bruker adresse for å sikre at du bare blir tilbudt tjenester tilgjengelige på din adresse, vi bruker for eksempel informasjon om du har aktiv avtale om e-faktura for å tilpasse om du skal eller ikke skal ha informasjon om dette, vi bruker informasjon om alder for å tilpasse at bare de som er i målgruppen får markedsføring om spesielle tilbud for unge og så videre.

Dersom du samtykker til det, benytter vi også din informasjon for å tilby deg nye varer, tjenester og kundefordeler som vi tror kan være interessante for deg.

I tillegg til kundekommunikasjon via e-post/sms, er vi aktive på plattformer som Facebook og Instagram, og vi bruker de samme opplysningene for å sikre at markedsføring via disse kanalene er relevante for deg.

Altibox jobber for at du enkelt kan administrere dine samtykker og preferanser når du har logget inn på Min side.

Bruksinformasjon

Vi lagrer informasjon om ditt bruksmønster. Dette inkluderer når du logger inn og ut av kontoen, kjøp og bestillinger, og andre klikk og navigasjon på våre plattformer. Disse opplysningene samler vi inn ved hjelp av informasjonskapsler (se vår cookiepolicy). Våre nettsider bruker informasjonskapsler (cookies) slik at du kan utføre selvbetjening og vi kan gi deg bedre service og innhold.

Utlevering av personinformasjon

I de tilfeller hvor vi bruker underleverandører som behandler personopplysninger på vegne av oss, tegner vi egne databehandleravtaler og du kan være trygg på at opplysningene dine kun blir brukt til det formålet som er avtalt med leverandøren. Det vil for eksempel si at de som fakturerer for oss, kun skal bruke opplysningene de får fra oss for å fakturere, ikke noe annet.

Vi bruker underleverandører til å bistå med teknisk og administrativ drift av våre tjenester, for eksempel faktura-tjenester, drift av it-plattform, markedsføring, drift av app til kundefordelsprogram og lignende.

Av sikkerhetsmessige årsaker oppgir vi ikke navn på våre underleverandører i denne personvernerklæringen.

Vi vil ellers ikke dele din kundeinformasjon med utenforstående med mindre utlevering av personopplysningene skjer:

  1. Med samtykke fra den som opplysningen gjelder,
  2. Med hjemmel i lov eller forskrift gitt med hjemmel i lov,
  3. Etter pålegg fra en domstol eller annen myndighet, eller
  4. Som ledd i betalingsinnkreving mv. hvor det foreligger saklige grunner.

Nyttige lenker

Nye EU-regler gjør personvern mer aktuelt enn noen gang. Gå til våre hjelpesider for å lære mer om hvordan Altibox håndterer personvern, eller gå videre til Datatilsynet for mer generell informasjon.

Gå til Datatilsynet

Gå til Nettvett