Hopp til hovedinnholdet

Teletorg-tjenester inn på mobilregningen fra 1. november

Telefonregningen fra Altibox kommer ikke til å inneholde anrop til 820, 822 og 829-numre etter 1. november 2021. Her finner du mer informasjon om de nye vilkårene.

1. oktober 2021

Teletorg-tjenester kommer på mobilregningen fra 1. november

Spørsmål og svar om endringen:

Hva er teletorg-tjenester?

Innholdstjenester som spill, avstemminger, spåtjenester og andre spesielle tjenester som koster mer enn vanlige oppkall, kalles for teletorg-tjenester. Dette gjelder oppringing til numre i seriene 820, 822 og 829.

Hvordan faktureres teletorg-tjenester?

Hittil (fram til 1. november 2021) har din Altibox-leverandør fakturert teletorg-tjenestene på din regning for Altibox telefoni.

Hva blir endret?

Fra 1. november skal Altibox-leverandøren din ikke lenger fakturere deg for teletorg-tjenester. Da blir ansvaret for å fakturere overført til betalingsselskapet STREX AS, som setter kostnaden inn på mobilregningen din. Din Altibox-leverandør vil bare fakturere vanlig mobiltakst for samtalen.

Blir det endringer i hvordan jeg bruker tjenesten?

Fra 1. november vil du måtte bekrefte hver gang at du virkelig ønsker å benytte en teletorg-tjeneste på nummerseriene 820, 822 og 829. Når du slår et slikt nummer, blir du først bedt om å taste inn telefonnummeret ditt. Deretter får du en SMS for å bekrefte «OK», før du så blir koblet opp og kan benytte tjenesten. På et senere tidspunkt vil det samme komme til å gjelde for nummeropplysningstjenester.

Hvorfor gjøres endringen?

Grunnen til endringen er oppdateringer i EUs betalingstjenestedirektiv, som gjelder også i Norge og trer i kraft via ekomloven. Målet er å redusere risikoen for svindelforsøk mot sluttkunde. For eksempel er det blitt forbudt for leverandør å gjennomføre enkeltsalg for mer enn 50 euro. For gjentatte salg innenfor samme tjeneste er maksbeløpet 300 euro per måned.

 


Fikk du svar på det du lurte på?