Hastighet

Kundeservice Internett Hastighet

Slik tester du internettilkoblingen din

Altibox Bedrift leverer 100% fiber som garanterer hastigheten inn til bedriftens fiberutstyr.

Er internett nede eller ustabilt?

Ustabilt internett skyldes svært ofte at bedriften har utdatert nettverksutstyr eller kabler.

Bedriften din kan også ha behov for et abonnement med høyere hastighet, ta i så fall kontakt med din Altibox-leverandør.

Slik sjekker du for ev. feil ligger:

  1. Skru av og på strømmen på fiberutstyret og ev. eget utstyr, som f. eks. en trådløs ruter.
  2. Koble en datamaskin direkte til fiberutstyret (port 1), vha en nettverkskabel (CAT5e eller høyere). Hvis du har statisk IP, må du sette det opp på nettverkskortet.
  3. Hvis du fortsatt opplever ustabilitet direktekoblet, ta kontakt med kundeservice
  4. Hvis du ikke opplever ustabilitet når du er direktekoblet, skyldes sannsynligvis ustabiliteten eget utstyr eller kabler.

Får du hastigheten du betaler for?

Er du i tvil om bedriften har høy nok hastighet eller opplever dere tregt nett? Slik måler du faktisk hastighet inn til fiberutstyret fra Altibox:

  1. Fjern alle eksterne rutere og brannmurer
  2. Koble datamaskinen til LAN1-porten på fiberutstyret, via en nettverkskabel (CAT5e eller høyere)
  3. Sett opp statisk IP dersom du har det
  4. Test hastigheten på Altibox-Speedometeret

Dersom hastigheten fra ditt lokale nettverk er lavere enn  når du er koblet direkte til fiberutstyrett, anbefaler vi at du sjekker ditt eget utstyr og kabler. Se våre tips for feilsøking av trådløst internett.

Trenger du høyere hastighet enn du har i dag?
Oppgrader abonnementet ditt i dag.