Unngå å bli lurt

Det er populært blant svindlere å bruke kjente merkevarer til å lure kunder. Det gjelder dessverre også Altibox og våre partnere. Her får du informasjonen du trenger for å ikke bli lurt av såkalt "phishing".

21. juni 2019

​Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det antakeligvis det. Derfor oppfordrer vi deg til å være kritisk til tilbud og konkurranser - særlig hvis du får beskjed om at du har vunnet i en konkurranse du ikke husker å ha vært med på!

Noen tegn på at du er utsatt for eller forsøk på phishing:

•  Du har fått en link via chat som ser rar ut og har en ukjent nettadresse som du aldri har hatt et forhold til

•  Du har fått en link på e-posten som kommer til en mailadresse du ikke har oppgitt eller er for deg en ukjent avsender

•  Du har blitt bedt om å legge inn personlig informasjon (brukernavn og passord) på en link / nettsted som ser ut som og utgi seg for å være din internett-/tv-leverandør.

•  Du blir bedt om å oppdatere kontoinformasjonen i en bank du ikke kjenner til

•  E-posten kommer til en mailadresse du ikke har oppgitt til leverandøren din

•  Linken i e-posten peker til en annen side enn det teksten tilsier

•  Linken til siden starter med HTTP:// i stedet for HTTPS://

Det er også mange tilfeller i Norge der phishing er gjort per telefon. Det kan være telefonsamtaler, hvor utenlandske kriminelle forklarer at du har vunnet penger eller en tur. Det kan være folk som utgir seg for å være fra for eksempel Microsoft, som forsøker å få tilgang til datamaskinen. Disse operasjonene går kun ut på å skaffe seg kontoopplysninger slik at de har tilgang til pengene dine.

Eksempel på phishing som du må være obs på!

Dette er eksempel på phishing.
scam

Hvorfor gjør de det?

Vi bruker stadig mer tid på digitale kanaler, og dermed blir det også stadig mer kriminalitet i disse kanalene. Kriminelle rundt om i verden leter stadig etter nye måter og lure oss på, og dessverre lykkes mange av dem.

Hva svindlerne er ute etter varierer veldig. Det kan være penger, passord, kredittkortinformasjon eller kontaktinformasjon som e-post eller telefonnummer for og nevne noe. Mange er også svært profesjonelle i sin fremtoning, og trenger ikke være like enkle å oppdage. Et triks er at man benytter seg av logoelementer og bedriftsnavn til velkjente merkevarer. Vi har sett mange eksempler på dette i Norge der Altibox og andre merkevarer urettmessig har blitt utnyttet til slike formål.

Bruk sunn fornuft. Du trenger absolutt ikke oppgi sensitiv informasjon som passord, kredittkortinformasjon etc. i en e-post. Husk også å sjekke adressen i nettleseren din - om det virker sannsynlig at leverandøren din har en slik adresse.