En idé verdt mange hundre tusen

Siste fredag i september løp nesten 600 voksne ‘alt de kunne’ på gressmatta på Randaberg arena. En unik nettverksarena, sier fibercup-general Bjørn Ketil Birkeland. Og over en halv million i støtte til en god sak.

1. oktober 2019

- To pølser og en brus! Det var det det startet med.

Utsagnet kommer fra Birkeland, mens makker Aadne Kaarvaag humrer på siden.

Fotball som trekkplaster

De to ville finne en nettverksarena å samle Lyse-kundene på. Når Trond-Viggo Torgersen og andre ‘stunts’ ikke lokket folk ut, måtte de tenke nytt.
- Fotballcup! Det liker jo folk! Det var det vi tenkte, sier Birkeland.

De sjekket med et event-byrå, men det ble for kostbart. Kaarvaag og Birkeland måtte ta saken i egne hender.
- Vi fikk beskjed om å ikke gjøre det … men dukka under radaren og så gjorde vi det likevel.

FiberCupen 2019
- en annerledes nettverksarena:

  • 1 dag
  • 64 lag
  • Fotballkamper og stands i Randaberg arena fra 9-16
  • Finale på SR-Bank arena
  • Bankett og auksjon for deltakerne etter finalen
  • Resultat: 550.000,- i støtte til Kreftomsorg Rogaland

Vi har flere eksempler på bedrifter som har møttes og handlet sammen etter FiberCupen

Bjørn Kjetil Birkeland

Birkeland forteller med et smil. Ideen fungerte. FiberCup-debuten i 2013 gav 75.000 klingende mynt i kassa til brystkreftforeningen og Rosa sløyfe.
- Vi lovte henne (leder i Rosa sløyfe) 15.000, så fikk hun 75.000. Vi ble de eneste som fikk bruke rosa sløyfe-logoen utenfor oktober måned, forteller Kaarvaag.

En halv million på én dag

Cupen går av stabelen siste fredag i september hvert år. Fra 20 lag og 75.000 til en god sak i 2013 har cupen vokst til 64 påmeldte lag:
- Vi var fullbooket allerede i april. I år hadde vi et mål om en halv million i inntekter, forteller Kaarvaag.

Det klarte de. Hele 550.000,- ble donert til Kreftomsorg Rogaland, gjennom spons, spleis og auksjon.

Unik møteplass for bedrifter

Viking kom tidlig på banen og ønsket samarbeid om FiberCupen, og i dag består deltakerlagene av ca. halvparten Lyse sine samarbeidspartnere og kunder, og halvparten er Viking sine. I løpet av dagen er nærmere 600 spillere på banen, og nesten 700 besøkende på Randaberg arena. Etter finalen, møtes ca. 500 deltakere på banketten.

- Det er en fantastisk nettverksarena. Det kommer utrolig mange ulike mennesker og bedrifter, det er stands og kamper fra ni om morgenen til halv tre på ettermiddagen. Vi har flere eksempler på bedrifter som har møttes og handlet sammen etter FiberCupen, forteller Birkeland.

Altibox Bedrift er stolt støttespiller av FiberCupen, og bidragsyter til de 550.000,- som ble samlet inn under årets turnering. En annerledes og kreativ arena for nettverksbygging – med inntekt til en god sak!